تولید محتوا چیست؟

شاید این روزها کلمهای که خیلی به گوشمان میخورد تولید محتواست. اگر کمی درباره درباره بهبود وضعیت سایت هم جستجو کنیم باز به همین کلمه میرسیم. بسیار خوب، تولید محتوا چیست؟ چگونه باید آن را انجام داد؟ چگونه ما را به نتیجه درستی میرساند؟
در مقاله امروز تصمیم داریم درباره آن صحبت کنیم و در واقع در کنارش راهکارهایی را بگوییم تا شما عزیزان بتوانید به نتایج خوبی در سایت رسیده و جایگاه ویژهای را در گوگل کسب کنید. مطمئنم شما هم مثل ما بیصبرانه دوست دارید درباره این مسائل اطلاعات درستی کسب کنید. پس معطل نمیکنیم و وارد مبحث اصلی میشویم.
تولید محتوا چیست؟
در واقع تولید محتوا یعنی نوشتن. زمانی که شما شروع به نوشتن اطلاعات یا مقالهای در هر حوزهای میکنید یعنی تولید محتوا کردهاید. حال این محتوا فرقی ندارد بر روی کاغذ نوشته شود یا در قالب یک فایل word یا اینکه در ویرایشگر یک سایت. حتی اگر متنی را در شبکه اجتماعی خود مینویسید یعنی تولید محتوا کردهاید. به زبان سادهتر هر متنی که نوشته میشود یعنی تولید محتوایی صورت گرفته.
همین تولید محتواست که دربارهاش سخن زیاد است. نمادینترین جملهای که قدرت و غرور محتوا را نشان میدهد هم عبارت است از: محتوا پادشاه است. واقعا این جمله خیلی ساده مفهوم را میرساند و قدرت محتوا را به رخ ما میکشد. اگر اینطور باشد پس نصف مسیر را با محتوا میتوان رفت. بله دقیقا همینطور است. ولی نیازمند رعایت مواردی هستیم تا درست مسئولیت خود را به پایان برسانیم.
محتوای استاندارد چه محتواییست؟
در واقع یک محتوای خوب، محتواییست که تمامی فاکتورهای استاندارد بودن در آن رعایت شود. ما گفتیم محتوا یعنی متنی که نوشته میشود ولی قرار نیست هر آنچه از ذهن شما میآید و با هر نگارشی که دوست دارید آن را بنویسید و نام آن را محتوای مطلوب بگذارید. محتوای مطلوب دارای قواعد و اصولی است که در رسیدن به جایگاه شما و جذب مخاطب کمک میکند. برخی اصول مهم را در اینجا با هم بررسی میکنیم:
- انتخاب موضوع مناسب برای نوشتن
- انتخاب عنوان جذاب و استاندارد برای محتوا
- استفاده از پاراگرافهای استاندارد و اختصاص دادن کلمه کلیدی هدف به محتوای تولیدی
- استفاده از اصول نگارشی درست، کتابی نوشتن و به کار بردن جملهبندیهای صحیح
- استفاده از تصاویر به جا و مرتبط
- استفاده از منابع و مراجع معتبر
- حفظ طول و اندازه مقاله با توجه به میزان تفهیم به کاربر
- پرهیز از حاشیه رفتن و طولانی کردن محتوا
هدف و رسالت محتوا
در واقع اگر بخواهیم خیلی دقیق درباره رسالت تولید محتوا صحبت کنیم بهتر است گفته جو پولیزی را حتما بخوانیم:
جو پولیزی که بنیانگذار CMI است محتوا را این طوری تعریف میکند : محتوا اطلاعات ترغیب کننده ای هست که به مخاطب اطلاع رسانی میکند ، با مخاطب تعامل ایجاد میکند و برای مخاطب جذاب است.
پس در اینجا شما همه فکر و ذهنتان در هنگام تولید محتوا باید مخاطب باشد و بس. هر آنچه مینویسید به مخاطب فکر کنید. آیا او میپسندید؟ آیا برایش جذابیت دارد؟ آیا از آن برداشت درستی میکند؟ آیا مقاله شما خوانایی داشته و واضح است؟
قطعا ما به دنبال دریافت جایگاه خوب از سمت گوگل هستیم اما اول به کاربر توجه کنید، در اینصورت اگر رضایت کاربر را جلب کردید شک نکنید گوگل نیز به شما جایگاه خوبی خواهد دارد. زیرا برای گوگل نیز رضایت کاربر اولویت است.
شما با تولید محتوا در هر محیطی اعم از فضای واقعی، محیط وب، شبکههای اجتماعی و حتی چتی که با دوست خود انجام میدهید، اطلاعات و پیامی را منتقل میکنید. پس خوب حواستان باشد این پیام باید خیلی ساده و روان و بدرستی منتقل شود. برای این منظور خودتان باید علم و آگاهی خوبی داشته و قدرت ارسال پیام را بصورت کاملا مستقیم و درست داشته باشید. برای رسیدن به این مهم، تنها پیشنهادی که برایتان داریم، مطالعه است. خوب مطالعه کنید. در حوزههای مختلف بخوانید، اطلاعات درستی کسب کنید و بعد با اعتماد به نفس و مطمئن از صحت گفتههای خود، تصمیم به تولید محتوا بگیرید.
انواع محتوا را میشناسید؟
آیا میدانید محتوا فقط بصورت متنی نیست. یعنی ما فقط به مقالاتی که نوشته میشود محتوا نمیگوییم. محتوا بصورت تصویری در قالب یک تصویر یا اینفوگرافیک، بصورت ویدئویی و بصورت صوتی نیز ارائه میشود. تمامی اینها محتوا هستند که در مواقع مختلف میتوان آنها را به مخاطب ارائه کرد. حال قدرت برخی بیشتر از دیگری است که باید برای هر کدام اولویت درستی در نظر گرفت. مثلا همه ما میدانیم که محتوای ویدئویی تاثیر خاصی بر مخاطب دارد و برای ایجاد آن نیز باید تمامی ملزومات را درنظر گرفت.
برای رساندن مطالب خود به مخاطب چه کنیم؟
قدم اول برای رسیدن به موفقیت تولید محتواست ولی به تنهایی کاری از دستش برنمیآید. عنصر بازاریابی محتوا به کمک آن آمده و باید کاری کند تا محتوای تولید شده به دست افراد برسد. حال باید ببینیم بازاریابی محتوا چیست؟
هر فعالیتی که برای تبلیغ و شناساندن محتوا به کاربران انجام میشود را بازاریابی محتوا گویند. مثلا فرآیندهایی مانند اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، ارسال آن به دوستان و کاربران، ارسال ایمیل مارکتینگ و آگاهسازی کاربران از وجود محتوا و امثال این کارها اموری است که به آن بازاریابی محتوا گفته و کمک دست ماست. بد نیست جایگاه محتوا را در سیگنالهای مهم در رتبهبندی گوگل برای سال ۲۰۱۸ ببینید.
رعایت حق کپی رایتینگ
مسئله مهمی که در تولید محتوا اهمیت ویژهای دارد حق کپی رایت است. متاسفانه سایتهای زیادی هستند که از روی هم کپی کرده و اطلاعات مشابهی را برای کاربر درنظر میگیرند. شاید متوجه این موضوع نباشند ولی گوگل این موضوع را به راحتی متوجه شده و به آنها امتیاز منفی میدهد. از اینها گذشته اصلا اعتباری برای خود قائل نشده و به عنوان یک سایت فیک به حساب میآیند. هرگز این کار را نکنید. تمامی محتوای موجود را بخوانید اما در نهایت خودتان بنویسید. سعی کنید یونیک باشید تا گوگل هم شما را به عنوان یک سایت یونیک بشناسد.
به فکر برند شدن باشید
اگر بتوانید در محتوای خود یکتا باشید و تمامی فاکتورها را رعایت کنید، دیری نمیگذرد که تبدیل به یک برند می شوید. یک مرجعی که همه دوست دارند اطلاعات تازه شما را بخوانند. سعی کنید در حوزه کاری خود همیشه اولین و بهترین اطلاعات را بنویسید. اینگونه موقعیت بهتری برای صدر جدول گوگل خواهید داشت.
این را بدانید، شما هر فعالیتی که انجام میدهید فرقی ندارد، تولید محتوا هسته اصلی و در واقع پادشاه سایت شماست!

درباره سجاد عزیزی
تقریبا از سال 90 کار حرفه ای رو توی فضای کسب و کار اینترنتی شروع کردم و تو این سالها برای شرکت های مختلفی کار کردم از کسب و کارهای کوچیک تا بیزنس های بزرگ ، سال 95 آژانس دیجیتال مارکتینگ اورینت رو راه اندازی کردم و تو این چند سال سعی کردیم تلاش کنیم تا در حد توان سیستم طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ رو توی ایران تغییر بدیم و به سیستم جهانی نزدیکتر کنیم .
نوشته های بیشتر از سجاد عزیزی
دیدگاهتان را بنویسید