روشهای تولید محتوا را بشناسیم

چندی پیش در این سایت درباره تولید محتوا و مفهوم آن با شما سخن گفتیم اما امروز فکر کردیم اگر تمایل داشته باشید واقعا یک تولید کننده محتوا شوید، حتما باید با روشهای تولید محتوا آشنا شوید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. اینکه چگونه بتوانید یک محتوای حرفهای تولید کنید که کاربرپسند بوده و مخاطبین زیادی را به خود جذب کند کار چندان سادهای نیست ولی امکانپذیر است. به شرط آنکه به دستورالعملها و نکات کلیدی توجه کنید. ما در این مقاله نکات طلایی و خوبی را درباره راههای تولید محتوا برایتان درنظر گرفتیم.
روشهای تولید محتوا
قبل از اینکه به فکر مسائل دیگر باشید، باید به این فکر کنید که چه محتوایی دقیقا باید تولید شود که نزد گوگل و کاربران محبوبیت کسب کند. اولین و مهمترین مسئله همین است. پس کیفیت و کمیت را درکنار هم تصور کرده و با هم به این مسئله بپردازید. در واقع، روشهای تولید محتوا همان مسائلیست که شما باید رعایت کنید تا کاربران زیادی جذب کرده و محتوای سئو شده و بهینهای را تحویل دهید. اگر دوست دارید واقعا یک تولید کننده حرفهای شوید، همه این موارد را مو به مو رعایت کنید.
ایدههای خود را کنار هم بچینید
همیشه اولین قدم، ایده درست است. برای اینکه بتوانید ایده درستی را انتخاب کنید لازم است هر ایدهای به ذهنتان میرسد را در جایی یادداشت کنید. حال برای محتوای خود میتوانید هر کدام را مورد بررسی قرار داده و در نهایت با تحقیق و بررسی یکی از آنها را انتخاب کنید و پیرامونش شروع به تولید محتوا کنید. این ایده معمولا همان موضوع محتوای شماست که قرار است کاربران زیادی را جذب کند، زمانی که کاربر به سمت محتوای شما علاقه نشان دهد مسلما گوگل نیز شما را میپذیرد. پس این موضوع را فراموش نکنید که گوگل، کاربران و رضایت آنها را مبنای کار خود قرار میدهد. هر چند شاید قبلا اینگونه نبوده ولی در حال حاضر اینگونه فعالیت میکند.
کلمات کلیدی خود را بیابید
کسب و کار شما دارای کلمات کلیدی مشخصی است. قبل از هر اقدامی لطفا کلمات هدف کسب و کارتان را مشخص کنید. این موضوع یکی از مسائل فوق مهم در روشهای تولید محتوا است. حال چگونه میتوان این کار را کرد؟ تنها کافیست کمی در گوگل سرچ کنید تا به این مهم دست یابید. اگر این کار برایتان دشوار است میتوانید با ابزارهایی مانند keywordtools این مسئله را بررسی کرده و به آن برسید. کلمات کلیدی شما، میتوانند تعداد زیادی را شامل شوند و شما باید پیرامون آنها مقالاتی تهیه کنید که دارای کیفیت درستی باشند.
عنوان جذاب و در عین حال صادقانه
وقتی حرف از عنوان جذاب میشود، بسیاری افراد تصور میکنند هر چیزی را باید به کار ببرند تا کاربر را جذب کنند! لطفا صادق باشید و از پرداختن به کلمات یا جملات نامربوط پرهیز کنید. در کمال صادق بودن میتوانید عناوینی معتبر و جذاب بنویسید تا افراد جذب شده و به سمت محتوای شما بیایند. به همان میزان باید محتوای شما باکیفیت و حرفهای باشد تا کاربر منصرف نشود.
محتوای رقبا را رصد کنید
یکی از روشهای تولید محتوا، رصد مطالب رقباست. تا زمانی که ندانید رقبای شما از چه نوع موضوعاتی برای محتوای خود استفاده میکنند، نمیتوانید محتوای خوبی تولید کنید. پس تایمی را در هفته به بررسی محتوای رقبا و وبسایتشان اختصاص دهید تا بتوانید خود را ارتقا دهید.
مخاطب از شما چه میخواهد
به بررسی مخاطبین خود بپردازید. به نظر شما کاربری که به سایتتان میآید، دقیقا از شما چه میخواهد؟ باید نیاز او را برطرف کنید. این مسئله بعد از گذر مدتی از عمر سایت بر شما پدیدار میشود. حتی میتوانید نظرسنجی ترتیب دهید و از کاربران خود بپرسید که به چه موضوعاتی علاقهمندند و دوست دارند پیرامون آنها محتوا تهیه شود.
تولید محتوای بیهمتا
مهمترین مسئله در امر تولید محتوا و روشهای تولید محتوا، یونیک نوشتن است. باید به گونهای بنویسید که با نوشتههای سایر وبسایتها متفاوت باشد. وقتی متفاوت باشید به صدر جدول منتقل میشوید. اگر این چنین نباشد، هرگز نمیتوانید رشد چندانی داشته باشید. پس دست از کپی کردن بردارید و خودتان بنویسید. برای این منظور تا میتوانید مطالعه کنید. چه خارجی چه داخلی!
درباره کسب و کار خود بنویسید
اینکه شما درباره کسب و کار خود حرف بزنید، از موفقیتها و شکستهایتان بنویسید مسلما برای کاربران جذاب خواهد بود. پس حتما درباره اتفاقات جالبی که در کسب و کارتان افتاده یا مشکلاتی که با آن مواجه شدهاید، بنویسید تا کاربران احساس رفاقت و صمیمیت با شما کنند. اینگونه مخاطبین بیشتری را به خود جذب میکنید.
نگارش محتوا را بررسی کنید
اینکه بخواهید از اول تا آخر، مقالهای را بنویسید که در آن هیچ گونه توجهی به نکات نگارشی نشده، نقطه شکست شما را رقم میزند. در مقالهای که تولید میکنید، به جد باید به مسائل نگارشی دقت کنید. حتی اشتباهات املایی در آن نباید مشاهده شود. برای این منظور حداقل یک الی دو بار محتوای تولید شده را مجدد بخوانید تا بتوانید به بهترین نحو آن را پیادهسازی کنید.
سئوی محتوا فراموش نشود
شما که تولید کننده محتوا هستید، باید سئوی محتوا را نیز بلد باشید. اینکه چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنید، چگونه عنوان سئو را وارد کنید و… . حتما مطالعاتی در این زمینه داشته باشید و اگر نرمافزار و افزونههایی برای این منظور روی سایتتان سوار میشوند، بیابید. مثلا در وردپرس میتوان از افزونه Yoast SEO استفاده کرد.
مقالات را به هم لینک کنید
وظیفه شما نگه داشتن کاربر در سایت است. هر چه کاربر بیشتر در سایت شما باقی بماند، این نشاندهنده رضایت و علاقه اوست. پس گوگل هم از این رضایت خوشحال شده و شما را در جایگاه مشخصی قرار میدهد. این کار با لینک کردن مقالات مرتبط در سایت که به اصطلاح به آن لینکهای داخلی میگویند، امکانپذیر است. حتما این مسئله را در نظر داشته باشید تا ارتباط خوبی را برقرار سازید.
از انواع دیگر محتوا کمک بگیرید
حتما قرار نیست محتوای متنی تولید کنید، شما میتوانید به راحتی یک محتوای تصویری که اصطلاحاً به آن اینفوگرافیک میگویند تولید کنید. یا پادکست و ویدئو را انتخاب کرده و محتوای این چنینی تولید کنید. ولی یادتان باشد تمامی اینها نیازمند کمی توضیحات محتوایی هستند و باید برایشان اضافه کنید.
راههای تولید محتوا را آموختید؟
در این مقاله سعی کردیم بهترین روشهای تولید محتوا را با هم مرور کنیم. یعنی نکاتی که به شما در بهتر شدن کمک میکند و باعث میشود که بهترینها را انتخاب کنید تا بهترین شوید. تولید محتوا هسته فعالیتهای یک سایت است پس آن را جدی بگیرید.

درباره سجاد عزیزی
تقریبا از سال 90 کار حرفه ای رو توی فضای کسب و کار اینترنتی شروع کردم و تو این سالها برای شرکت های مختلفی کار کردم از کسب و کارهای کوچیک تا بیزنس های بزرگ ، سال 95 آژانس دیجیتال مارکتینگ اورینت رو راه اندازی کردم و تو این چند سال سعی کردیم تلاش کنیم تا در حد توان سیستم طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ رو توی ایران تغییر بدیم و به سیستم جهانی نزدیکتر کنیم .
نوشته های بیشتر از سجاد عزیزی
دیدگاهتان را بنویسید