تولید محتوا برای سایت فروشگاهی

وقتی صحبت از تولید محتوا میشود در نگاه اول با خود میگوییم چه کار سادهای. اما بعد کم کم با توجه به عملکرد و هدف سایتمان با سختی مواجه میشویم. در این مسیر تنها کافیست مطالعات خود را افزایش دهید و بدانید قرار است برای چه نوع سایتی بنویسید. مسلما تولید محتوا برای یک وبلاگ شخصی با تولید محتوا برای سایت فروشگاهی زمین تا آسمان فرق دارد. این روزها با گسترش فروشگاههای اینترنتی، میخواهیم ببینم چگونه باید برای یک فروشگاه آنلاین تولید محتوا کنیم که مشتری بیشتری را سمت خود بکشیم. فکر میکنیم شما هم منتظر چنین مقالهای بودید! پس ما را همراهی کنید…
تولید محتوا برای سایت فروشگاهی
برای هر سایتی که قرار است بنویسیم باید ساختاری را مشخص کنیم، بنابراین برای وبسایتهای فروشگاهی نیز باید چنین اصولی رعایت شود. این ساختار شامل چه چیزهاییست؟
- تعیین هدف سایت
- انتخاب موضوعات و عناوین مرتبط با نیاز کاربر
- تعیین کلمه کلیدی
- ارجاع دادن محتوا به محصول یا خدمت موردنظر
شاید موارد دیگری در کار باشد اما ما بطور خلاصه با همین چند مورد به نتایج خوبی خواهیم رسید. حال به سراغ فروشگاه اینترنتی خود برویم…
جایگاه محتوا در فروشگاه اینترنتی

با تعیین هدف مشخص، شما باید به فکر تولید محتوا در دو بخش باشید.
بخش اول مربوط به هر محصول است! برای اینکه بتوانید محصولات خود را به خوبی معرفی کنید، باید برایشان توضیحات کاملی نوشته و تصاویر محصول را قرار دهید. این توضیحات اصلا نباید سهل پنداشته شده و از جایی کپی شود، بلکه تمام و کمال باید خاص و یکتا باشد. به گونهای درباره محصول توضیح دهید که مشتری ترغیب به خرید شود اما به گونهای اغراق آمیز هم ننویسید که کار را خراب کنید. درست و حقیقت بنویسید تا مشتری شما، فکر کند دقیقا وارد یک فروشگاه شده و محصول را میبیند.
بخش دوم مربوط به محتوای بلاگ است! حتما باید یک بلاگ در فروشگاه آنلاین خود داشته باشید تا محتوای سایت های فروشگاهی را کامل کند. در این بلاگ قرار است چه چیزهایی نوشته شود؟ مسلما باید مطالب مرتبط ایجاد شود اما میتوانید درباره ویژگیهای یک محصول خاص صحبت کنید، درباره اخبار فروشگاه و اتفاقات حرف بزنید، پیرامون مناسبتها و تخفیفات صحبت کنید و… . این مسائل مربوط به بلاگ شماست.
تفاوت محتوای محصولات با محتوای بلاگ
یک سایت فروشگاهی، منطقهای گسترده است که شما باید همه جانبه به آن فکر کنید. بنابراین برای محتوای سایت های فروشگاهی بهتر است تفاوت بین محتوای محصولات و محتوایی که برای بخش بلاگ ایجاد میکنید را بدانید.
محتوای تولیدی برای بخش محصولات باید کاربردی و دقیق و در عین حال مختصر باشد. نباید بیش از حد به توضیحات اضافی و جملاتی که مشتری را از ماجرا دور میکنند، بپردازید. خیلی ساده و راحت سر اصل مطلب رفته و درباره محصول توضیح دهید. این توضیحات باید به گونهای باشد که مشتری بداند چه چیزی قرار است تهیه کند و در ضمن به شما اعتماد کند.
اما در بخش بلاگ قضیه فرق میکند، میتوانید محتواهای تکمیلی ایجاد کرده و طول آن نیز برایتان اهمیتی نداشته باشد. در اینجا میتوانید تصاویر مختلف ایجاد کنید یا حتی محتوای گرافیکی مانند اینفوگرافیکها و محتوای ویدیویی بسازید. در اینجا برعکس بخش محصولات، مخاطب با دیدن این همه جذابیت، احساس رضایت کرده و بلاگ شما را در برنامه روزانه خود قرار میدهد.
روشهای تولید محتوا در فروشگاه اینترنتی

تولید محتوا برای سایت فروشگاهی در بخش محصولات کاملا مشخص است. هر طور هم که بنویسید یعنی تبلیغی درباره محصول است و حق هم باشماست. اما در بلاگ چه کنیم؟
از تبلیغات زیاد بپرهیزید
وقتی قرار است بلاگی در فروشگاه راهاندازی کنید باید حواستان باشد که تنها اطلاعات مفید به کاربر برسانید. بنابراین باید از تبلیغات بیش از حد محصولات خود، بپرهیزید. برخی بلاگهای فروشگاهی دیده میشود که مرتب از محصولات فروشگاه تبلیغ و تعریف میکنند. خیلی رک و راست به شما بگویم، با این کار نمیتوانید سایت استاندارد و مناسبی داشته باشید. پس برای بلاگ خود به دید یادگیری و اطلاع رسانی، محتوای غنی تولید کنید.
کاربر را به مشتری تبدیل کنید
حتما الان میگویید چگونه کاربر را به مشتری تبدیل کنید وقتی هیچ تبلیغی از محصول خود انجام نمیدهیم؟! کلمه تبلیغ یعنی بصورت کامل درباره یک محصول یا خدمتی به صحبت بپردازید. ولی شما میتوانید در عین حال، موضوعاتی را انتخاب کنید که در آن اشارهای به محصول در فروشگاه بکنید. اینگونه دیگر نه داستان تبلیغاتی میشود و نه کاربران احساس نارضایتی میکنند. تولید محتوا برای سایت فروشگاهی کار دشواریست اگر تحلیل شما درست نباشد!
محتوای کاربرپسند تولید کنید
برای اینکه محتوایی کاربرپسند شود تنها کافیست به بررسی نیازها و سوالات کاربران خود بپردازید. برای این منظور نگاهی به بخش دیدگاهها بیندازید و اگر تازهکار هستید و دیدگاهی دریافت نکردید، یک نظرسنجی ترتیب دهید و ببینید نظر افراد چیست. همچنین با کمی جستجو در انجمنهای همکار و هم هدف خود، سوالات افراد را مورد بررسی قرار داده و ببینید نیاز روز چیست. سپس مشغول تولید محتوا برای سایت فروشگاهی خود شوید. اینگونه شک نکنید که افراد زیادی به سمت فروشگاه اینترنتی شما سرازیر شده و به محتوا و محصولات شما علاقهمند میشوند.

نگران کم شدن فروش خود نباشید
برخی تصور میکنند، همین که یک فروشگاه اینترنتی ساختند، فقط و فقط باید ذهن خود را درگیر فروش کنند. نه اصلا اینگونه نیست! شما با استفاده از محتوای هدفمند و استاندارد میتوانید نتیجه خوبی را برای فروشگاه آنلاین خود رقم بزنید. فروش هر محصول تنها مستلزم جذب مشتری یا به عبارتی تبدیل کاربر به مشتری است. برای این منظور کاری کنید که به شما اعتماد کرده و همیشه به شما مراجعه کنند. در واقع تولید محتوا برای سایت فروشگاهی پلی برای رسیدن به موفقیت و بهینهسازی فروشگاه اینترنتی است. و این دقیقا برخلاف نظر برخی دوستان است که تصور میکنند در یک فروشگاه اینترنتی فقط باید متمرکز روی فروش محصولات شوند. بعد میبینند که این اتفاق مسیر دشواری داشته و به این راحتیها امکانپذیر نیست! به این دسته افراد پیشنهاد میکنیم، همین حالا شروع به تولید محتوا برای سایت فروشگاهی خود کنند.

درباره سجاد عزیزی
تقریبا از سال 90 کار حرفه ای رو توی فضای کسب و کار اینترنتی شروع کردم و تو این سالها برای شرکت های مختلفی کار کردم از کسب و کارهای کوچیک تا بیزنس های بزرگ ، سال 95 آژانس دیجیتال مارکتینگ اورینت رو راه اندازی کردم و تو این چند سال سعی کردیم تلاش کنیم تا در حد توان سیستم طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ رو توی ایران تغییر بدیم و به سیستم جهانی نزدیکتر کنیم .
نوشته های بیشتر از سجاد عزیزی
دیدگاهتان را بنویسید